Regler sørlandscup 2014
1. Sørlandscup (SC) og Sørlandsmesterskap (SM) for joller og brett er en regional regattaserie på Agder. Seilere fra andre fylker kan delta på lik linje. Det seiles fire til seks regattaer fordelt likt mellom de to kretsene iht. fastsatt terminliste. Siste SC er samtidig SM. SM arrangeres annet hvert år i Aust- Agder (oddetall) og i Vest-Agder (partall).
2. Klasser som kan delta kan variere, men som et minimum skal Optimist (A/B/C), Zoom 8, A-jolle, E-jolle, Laser, 29er og brett inviteres. Arrangør oppfordres til å invitere andre lokale klasser.
3. Invitasjon skal være tilgjenglig på arrangørforenings nettsider 7 dager før arrangementet. Startkontingent pr. deltaker skal være kr. 200. Seilasene arrangeres over en eller to dager slik det er fastsatt i terminlista.
4. I en SC kan det arrangeres 3-9 seilaser med idealtid 20-45 minutter avhengig av klasse. SC/SM må ha tre tellende seilaser for at arrangementet skal kunne godkjennes. Til poengberegning benyttes kappseilingsreglene appendiks A, lavpoengsystemet.  Seiles det fire eller flere seilaser i en enkelt SC eller i SM, skal dårligste plassering strykes. Seiles det 9 seilaser kan de to dårligste strykes.
5. Arrangøren kan velge bane (trapes, triangel eller pølse) tilpasset de lokale forhold og deltaking. Alle klasser kan seile på samme bane, men gjerne med forskjellige lengder/runder for de forskjellige klassene. Men det er ønskelig at Optimist C seiler egen skjermet bane med enklere vanskelighetsgrad.
6. Arrangøren er ansvarlig for premiering. For Optimist C og A-jolle skal det ikke være rangering, men full premiering. For Optimist B skal det være rangering og full premiering. I de andre klassene skal det være minst 1/3 premiering. Gutter og jenter premieres i samme klasse. Resultatlista skal publiseres så fort som mulig etter at den er klar, og skal sendes til alle aktuelle lokalaviser.
Premiering av SM Den kretsen som har SM arrangøren som sitt medlem, har ansvaret for medaljer og vandrepokaler.  Det utdeles medaljer i gull, sølv og bronse til de tre beste seilerne i klassene med minst 5 deltakere. Beste seiler i hver klasse blir tildelt vandrepokal som er satt opp av kretsene i fellesskap. Pokalen vinnes til odel og eie etter at den er vunnet av en seiler tre ganger.
Sammenlagtpremiering for SC Den kretsen som har SM arrangøren som sitt medlem, har ansvaret for resultatliste, vandrepokaler og deltakerpremiering for SC sammenlagt. Beste seiler i hver klasse blir tildelt vandrepokal som er satt opp av kretsene i fellesskap. Pokalen vinnes til odel og eie etter at den er vunnet av en seiler tre ganger. Alle som har deltatt i minst halvparten av SC-ene i løpet av sesongen, får deltakerpremie. Det må ha deltatt minst fem båter i minst halvparten av SC-ene i en klasse for at den skal regnes som egen klasse i sesongsammendraget, og dermed få vandrepokal. Det lages ikke rankingliste sammenlagt for A-jolle og Optimist C.
Sammenlagtresultatet regnes ut etter kappseilingsreglene appendiks A2 , se også regel 90,3. Inntil 25 % av resultatene kan strykes, og vil ikke telle i sammendraget.
Den kretsen som har SM arrangøren som sitt medlem skal lage maler for invitasjon og seilingsbestemmelser som skal være tilgjengelig for arrangørene minst 14 dager før første SC.